Sparbanken Nords styrning
Vår bolagsstyrning syftar till en sund och effektiv företagskultur som främjar bankens kärnvärden – Närmare – Tryggare - Ansvarsfull. Styrningen bygger på att våra medarbetare är väl förtrogna med och tillsammans arbetar mot gemensamma mål.
God bolagsstyrning, riskhantering och internkontroll är centrala delar i en framgångsrik bankverksamhet och ger förutsättningar för att upprätthålla förtroendet bland kunder, huvudmän, medarbetare, myndigheter och andra intressenter.
I Sparbanken Nord definieras bolagsstyrning som förhållandet mellan huvudmän, bankledning, medarbetare och övriga intressenter. I en vidare bemärkelse ingår också:
- hur vision, syfte och strategi utformas och kommuniceras
- hur värderingar efterlevs
- hur mål sätts och följs upp
- hur ersättningssystem utformas
- hur risker hanteras
- hur framtida ledare uppmuntras och fostras
- hur en företagskultur, som stödjer att kundernas intressen främjas
- hur banken och medarbetarna kan bidra till en positiv samhällsutveckling inom regionen
- hur transparens främjas, samt
- hur verksamheten drivs på ett långsiktigt, hållbart sätt.