Hej Eva! Berätta, vad gör du på banken?
Jag jobbar på Affärsstöd, den administrativa delen på banken som gör avstämningar och utredningar. Vi är vad vi heter, ett stöd för våra kollegor. När de har problem ringer eller mailar de till oss. Det är också kunders och myndigheters frågor via olika kanaler som slussas till oss.
Vi håller koll på det mesta och ser till att det inte finns några differenser. Vi tar hand om allt material som ska sparas. Vi har även egna kassabokningar varje dag. Att fördela arvskiften är en av de nyare arbetsuppgifterna jag har. Förutom det är jag miljöansvarig i banken. Vi är ISO 14001 certifierade efter den nya standarden som väger in även det sociala ansvarstagandet som Sparbanken Nord är bra på. Jag jobbar även fackligt sen många år.

Kommer du ihåg din första dag här?
Jag började jobba på Pitedalens Sparbank i december 1977, och vi fanns då i Piteå där Lekia håller till. Jag minns min första dag väldigt tydligt, och hur välkommen jag kände mig. Där ser man hur viktigt det är! Jag började som BB-vikarie och tänkte inte stanna, men jag trivdes så bra med alla trevliga arbetskamrater, och det var utvecklande så jag har blivit kvar. Och nu har jag jobbat på banken i 40 år!

Hur har jobbet förändrats under dessa år?
När jag började på banken satt jag och registrerade allt som kunderna tagit ut och satt in på kontona i efterhand, från alla kontor utom Piteå. De hade bara registrerats på kvittot, inte in i systemet. Det tog så lång tid varje dag att jag var tvungen få lunchavlösning för att hinna klart. Det var ca 2000 transaktioner som skulle köras varje dag. Det var otroligt mycket manuellt arbete av alla de slag när jag började. Jag satt med bl.a. med microfichekort för att kontrollera kunders konto. Jag minns när vi fick en apparat som kunde skriva ut kontoutdrag. Vi hade en att dela på och stod i kö och väntade. Vi tyckte det var lyx.
Vi hanterade betydligt mer kontanter, och checkar var vanligt förekommande. Det tog lång tid att registrera dem. En annan skillnad är också att man litade på kunden. Vi lämnade ut uppgifter via telefon utan vidare och begärde sällan legitimation. Idag finns det så mycket säkerhetstänk och regler som vi måste följa.

Varför tycker du att kunder och arbetstagare ska välja Sparbanken Nord?
Det är viktigt att kunderna väljer en lokal personlig bank så att våra samhällen kan leva kvar och att det finns bra service här i norr. Sparbanken Nord är en viktig samhällsaktör och också en bank som bryr sig om hållbarhet. Vi ger mycket tillbaka till bygden via vår Framtidsbank.

Har du nåt bra tips till bankens kunder just nu?
Fortsätt vara kund i Sparbanken Nord- en personligare bank med hög kundnöjdhet.

Finemang! Men Eva, vad gör du helst på din fritid då?
Njuter ute i skog och mark, läser, sjunger, umgås med släkt och vänner.

Och till sist; vad är det allra bästa med att bo och verka i Pitstan?
Piteå där jag är placerad är en lagom stor stad och en betydande arbetsplats med ca 100 anställda och många olika sorters kunder. Genom att vi har många olika kanaler att nå banken, har vi även utflyttade kunder som gärna stannar kvar hos oss. Jag hjälper kunder och medarbetare från alla möjliga orter. Jag gillar vår landsända, och min by på landet – Nybyn - som ligger i vackra Alterdalen. Jag flytt int’!


Tack Eva, och ett stort Grattis till 40 år på banken!