Fullmakt bankfack
En fullmakt för tillträde och avslut av bankfack eller servicefack i banken.
En fullmakt ger dig rätt att utföra handlingar eller fatta beslut åt någon annan. Du kan till exempel hjälpa till med att utföra bankärenden. Fullmakter kan vara både skriftliga och muntliga. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.
Den som ger fullmakt åt en annan person kallas för fullmaktsgivare eller huvudman.
Den som får fullmakten kallas för fullmaktstagare eller ombud.
Vad gäller för att kunna ansluta banktjänster till dina barn som är under 18 år?
Om ni är två föräldrar/vårdnadshavare måste ni vara överens om vilka tjänster barnen ska ha. För att ansluta banktjänsterna måste ni besöka ett kontor. Om inte båda kan besöka kontoret, samtidigt, krävs en skriftlig fullmakt.
Ett annat alternativ är att du som är på plats skriftligt kan intyga den frånvarande förälderns muntliga fullmakt till att barnet får teckna tjänsten.
Du kan också ge en annan person fullmakt för omyndiga barnet, bortsett från er föräldrar. Det gäller såväl skriftlig som muntlig fullmakt.
På ett kontor kan du öppna konton, skaffa bankkort, internetbanken och appen för unga. För att skaffa Mobilt BankID behöver ditt barn följa med och ha med sig ID-kort, samt den mobila enhet där BankID ska vara.
Hos Digitala kontoret på 0771-23 00 23 (personlig service) kan du beställa bankkort och ändra dispositionsrätt på barnets konto. Öppet mån-fre 8-18, sön 16-20.
I din app kan du öppna internetbanken och appen för unga, skaffa Mobilt SäkerhetsID, Swish och Kort på kort, samt Ladda & köpa kontantkort.
Ring oss direkt eller fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss. Öppet mån-fre 8-18, sön 16-20