Meny
Våra tjänster

Betalningsservice för dödsbo

Mitt i sorgen när någon dör ska du som anhörig och dödsbodelägare ta tag i allt det praktiska, bland annat den avlidnes ekonomi. Här får du hjälp så allt går så enkelt och smidigt som möjligt.

Ett informationsbrev går ut till dödsbon med engagemang (konton, lån etc) i banken. 

Guide för dig som förlorat en närstående (pdf)

Med Betalningsservice för dödsbo får du som är dödsbodelägare hjälp att betala räkningar och lösa in utbetalningsavier som står i den avlidnes eller i dödsboets namn. Det kan vara till exempel begravningskostnader, hyra, el- och telefonräkningar. Pengarna tas ifrån den avlidnes konto. Likaså sätts utbetalningar in på den avlidnes konto.

Banken godkänner inga andra uttag från den avlidnes konto innan bouppteckningen är registrerad av Skatteverket. Det gäller även om du har gjort utlägg som du har kvitto för.

Du kan använda denna tjänst tills bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket.

Arvskifte

En bouppteckning ska upprättas inom tre månader från dödsfallet och lämnas till Skatteverket inom en månad. När bouppteckningen är registrerad och klar är det dags för arvskifte. Ett arvskifte innebär att dödsboet delas mellan delägarna när eventuella skulder är betalda och eventuell bodelning är gjord.

Om dödsbodelägarna vill utse en person som representerar dödsboet vid arvskiftet fyller ni i blanketten Fullmakt för dödsbo (pdf). Läs mer om arvskifte och hur du kan få hjälp till med bouppteckning, bodelning och arvskifte på vår sida Juridiska tjänster.

När en närstående gått bort

Här hittar du en guide om vad banken gör och vad du behöver göra när en närstående gått bort.

Vill du ha hjälp av jurist?

Få hjälp med bouppteckning, dödsboförvaltning och arvskifte.