Att ta betalt som företag – såhär kan du tänka
Står du inför valet av betaltjänst är en bra början är att utgå från den dagliga verksamheten och de behov du har. Vi har samlat några av dem.
Händer det att dina kunder inte betalar? Uteblivna betalningar kan få jobbiga konsekvenser, så se till att ha en plan i skrivbordslådan om det händer. Här får du hjälp på vägen.
Om du inte får betalt i tid – agera direkt. Är det en större faktura, ring kunden och fråga vad som har hänt. I bästa fall har de bara missat… Är det mindre affärer av engångskaraktär ska du vara snabb med att få iväg en påminnelsefaktura.
Om din kund inte betalar på förfallodagen har du rätt att ta ut en påminnelseavgift och dröjsmålsränta, om du har avtalat det med kunden. Den lagstadgade avgiften är för närvarande 60 kronor och dröjsmålsräntan 8 % över referensräntan.
Lägg på avgiften och räntan på din påminnelsefaktura och ge kunden en ny tidsfrist, förslagsvis på 10 dagar.
Är kunden ett företag eller en myndighet kan du istället ta ut en förseningsersättning på 450 kronor. Om du gör det kan du inte också kräva kunden på påminnelseavgift, inkassokostnad eller avgift för upprättande av amorteringsplan.
Gör det enkelt med effektiva betalningsrutiner
Ett inkassokrav är egentligen en betalningspåminnelse med en avgift på 180 kronor och ett hot om indrivning och betalningsanmärkning. Vår tjänst Inkasso innebär att banken agerar ombud för ditt företag i inkassoärenden. På så sätt kan du undvika kreditförluster utan att störa kundrelationen.
Kommer det fortfarande inga pengar är det dags för det tunga artilleriet – en ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten.
Här bör du fundera på om det är värt att gå vidare. Är det en liten fordran kan den bli dyrare att driva in än att skriva av. Väg också in förutsättningarna för att kunden faktiskt kan betala och den situation du kan komma att sätta din kund i.
Att ansöka om ett betalningsföreläggande kostar 300 kronor (pengar som du sedan kan kräva kunden på). Om din kund inte protesterar mot kravet, resulterar din ansökan i en betalningsanmärkning.
Betalningsanmärkningen förs in i ett register och visas när någon tar en kreditupplysning på kunden. Uppgifterna finns kvar i registret i minst tre år för fysiska personer och fem år för företag.
Vill du att Kronofogden ska hjälpa dig att driva in pengarna tillkommer ytterligare en kostnad på 600 kronor. Om inte Kronofogden kan förmå din kund att betala avgiften, får du en faktura på beloppet.
Om din kund hävdar att fakturan är felaktig och bestrider kravet, får du varken skicka något inkassokrav eller ansökan om betalningsföreläggande.
Konflikten ska då hanteras i domstol. Det betyder att du som fordringsägare ska lämna in en stämningsansökan, som beskriver vad du anser dig ha rätt att kräva av din kund och varför.